Přijetí eura by nemělo zdražit zboží v obchodech

24.05.2006
Ceny by však mohly vzrůst například v restauracích, ukázaly zkušenosti zemí eurozóny.

Podle odborníků po přechodu České republiky na evropskou měnu euro nehrozí ani tak zdražení zboží v obchodech, jako spíše zvýšení cen například v pohostinství, což dokazují zkušenosti z evropských zemí, které euro již přijaly. Česká vláda plánuje zavést euro v roce 2010, někteří odborníci ale odhadují vstup České republiky do eurozóny až na roky 2012 či 2013.


Podle viceprezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Michala Ševery byly případy zvýšení cen zboží v evropských obchodech po zavedení eura spíše ojedinělou záležitostí, která trvala krátce. „Na druhou stranu v některých zemích západní Evropy měli problémy se zdražováním v pohostinství. Část podnikatelů využila zavedení eura k tomu, že zaokrouhlováním zdražila ceny pohostinství, protože měli menší místní konkurenci než maloobchod,“ řekl Ševera na pražské konferenci věnované tuzemskému obchodu.


Přechodná fáze by měla být co nejkratší
Podle něj by přechodná fáze po zavedení eura, během níž budou lidé moci v obchodech platit eurem i českou měnou, měla být co nejkratší, protože obchodníkům kvůli tomu vzniknou velké náklady například s přeceňováním zboží, změnou informačních systémů či úpravou účetnictví. „Obchod se stane největší směnárnou a bankou v České republice. V Evropě po 14 dnech duálního oběhu již více než 90 procent populace nevlastnilo žádné prostředky v národní měně,“ uvedl Ševera.


Dodal, že přechod na euro bude náročný také po organizační stránce. „Obchody budou přijímat obě měny, avšak vracet pouze eura. Obchodníci proto budou muset velmi dobře odhadnout, kolik budou potřebovat mincí a bankovek, aby nápor související s touto změnou zvládli,“ podotkl Ševera.


Připravit se musí i spotřebitelé
SOCR se podle něj kvůli zavedení eura bude snažit uzavřít dohody s různými profesními asociacemi, bankami či pojišťovnami, aby přechod na evropskou měnu probíhal bez větších problémů. „Chceme také jednat i se spotřebitelskými organizacemi a speciálními asociacemi,“ uvedl. V některých západoevropských zemích měli totiž podle něj po zavedení eura problémy s placením v obchodech například nevidomí lidé, kteří na tuto změnu nebyli dostatečně připraveni a nedokázali rozpoznat jednotlivé eurobankovky.

Autor: vst-iHNed, čtk

Sdílet tento příspěvek