Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Studie: Biopaliva způsobí v EU škody jako 26 milionů aut

čtk, 08.11.2010

Cíl Evropské unie, aby deset procent paliv v dopravě tvořila v roce 2020 biopaliva, bude mít na životní prostředí dopad jako dalších 26 milionů aut na silnicích. Uvádí to studie, kterou dnes zveřejnil Evropský institut pro politiku životního prostředí (IEEP) a na jejíž tvorbě se podílelo několik neziskových organizací.

Zhruba 90 procent biopaliv výrobci vyprodukují i v roce 2020 ze zemědělských plodin. Kvůli unijním cílům tak bude třeba přeměnit zhruba 69.000 kilometrů čtverečních na zemědělskou půdu, což je plocha odpovídající zhruba dvojnásobné rozloze Belgie.

"Rozsah nebezpečí, které evropské země způsobí kvůli vlastním plánům na využití biopaliv, je nyní jasně. Škody na lesech a přírodě budou šokující, a to jen kvůli palivům do našich aut. Biopaliva budou ještě horším znečišťovatelem než fosilní paliva," řekl novinářům Adrian Bebb z neziskové organizace Friends of the Earth Europe.

Autoři studie tvrdí, že zvýšení podílu biopaliv v dopravě na deset procent zvýší emise skleníkových plynů až o 56 milionů tun skleníkových plynů ročně. Největší částí se na tomto zvýšení ze členských států Evropské unie bude podílet Velká Británie, který vyprodukuje až o 13,3 milionu tun skleníkových plynů ročně.

"Plán evropské sedmadvacítky dává společnostem volnou ruku k zabírání půdy v nejchudších částech světa, aby naplnily naše nádrže spíše než jejich žaludky. Evropská energetická politika uvrhla do nebezpečí miliony lidí a ohrožuje potravinovou bezpečnost v Africe," doplnila Laura Sullivanová z neziskové organizace ActionAid.

Využití biopaliv v dopravě bude mít podle studie zhruba o 81 až 167 procent horší dopad na životní prostředí než využití klasických fosilních paliv. Politici si sice slibují, že druhá generace biopaliv, kterou vědci vyvíjejí, bude mít na životní prostředí daleko menší dopad, ale jejich využívání je vzdálené.

Autor: Euroskop