Ťok: Kvůli potížím s EIA nebude nutné přesouvat peníze z EU

26.04.2016
Euroskop, čtk

Kvůli problémům s uznáváním posudků na dopad staveb na životní prostředí (proces EIA) nebude nutné přesouvat evropské dotace z dopravního stavitelství do jiných oborů. Ministerstvo dopravy má pro tyto peníze jiné smysluplné využití, uvedl to ministr dopravy Dan Ťok. Podle něj ministerstva životního prostředí a dopravy stále vyjednávají s Evropskou komisí o uznání výjimek pro problémové stavby.

Problémy s posudky na životní prostředí, které EUnechce uznávat, má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU.

Peníze z takzvaného Operačního programu doprava II. je naopak možné využít na opravy dálnic, například pro rekonstrukci dálnice D1, modernizaci železnic a i v silniční infrastruktuře na projekty, které problémy s uznáním EIA nemají.

Zjednodušené EIA by ideálně mohly trvat 6 měsíců, říká Ťok

„Přestože vyjednávání s Evropskou komisí o uznání problematických posudků se nevyvíjí dobře a ministerstvo se připravuje na situaci, kdy bude muset proces opakovat, velká zpoždění kvůli tomu nemusí stavby nakonec nabrat,“ uvedl Ťok. Zjednodušené procesy EIA by mohly v ideální variantě trvat šest měsíců, uvedl ministr s tím, že jde o odhad ministerstva životního prostředí.

I přes problémy s uznáním vlivů staveb na životní prostředí plánuje letos ministerstvo dopravy zahájit stavbu 115 kilometrů silnic prvních tříd a dálnic za zhruba 20 miliard korun, uvedl Ťok. Kromě toho bude na opravy a údržbu silnic prvních tříd směřovat devět miliard korun a 3,2 miliardy na opravy a údržbu dálnic.

Původně ministerstvo dopravy odhadovalo, že zpoždění v případě opakování EIA by mohlo trvat jeden až dva roky. Jak dlouho to nakonec bude trvat, se podle Ťoka ukáže na prvním případě, kterým bude posudek na stavbu dálnice D49.

Autor: Euroskop, čtk

Sdílet tento příspěvek