Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Nové značení pneumatik

Evropský parlament, Evropská rada, 07.05.2020
Pneumatiky

Nové jednotné značení pneumatik má spotřebitelům usnadnit výběr pneumatik, které jsou tišší, bezpečnější a úspornější ke spotřebě paliva. Do budoucna se počítá i se značením pro protektorované pneumatiky. Rada návrh schválila v únoru 2020, parlamentní výbor pro průmysl jej odhlasoval 28. dubna. Nařízení musí ještě definitivně schválit plénum Evropského parlamentu. Pokud vše půjde podle předpokládaného scénáře, měli bychom nové štítky vidět v prodeji od 1. května 2021.

Osobní auta spolu s dodávkami představují zhruba 15 % emisí CO2 v Evropské unii. Emisní normy v EU se mají snížit až o 37,5 % do roku 2030 a jednou z cest je i nové značení pneumatik, které má pomoct snížit emisní zátěž. Spotřebitelé budou mít tak nově na výběr pneumatiky s novým značením ohledně palivové účinnosti, přilnavosti za mokra a hluku. Cílem těchto opatření je zvýšit viditelnost označení a poskytnout spotřebitelům více informací a zároveň snížit emise skleníkových plynů a hlukové znečištění v odvětví dopravy.

"Nová označení přinesou hmatatelný prospěch spotřebitelům v celé Evropě a budou poskytovat více informací o palivové účinnosti, bezpečnosti a vnějším hluku. Uvedená pravidla budou mít vliv také na snižování emisí skleníkových plynů," řekl o navrhované legislativě Tomislav Ćorić, chorvatský ministr životního prostředí a energetiky. Chorvatsko v současnosti předsedá Radě EU.

Návrh nového značení pneumatik. Zdroj: Evropský parlament

 

Právě při volbě pneumatik je možné snižovat emise, a to z důvodu že 20 až 30 % celkové spotřeby paliva ovlivňují právě pneumatiky. Nové štítky tak budou spotřebitele informovat o tom, jak jsou pneumatiky přilnavé na povrchu za mokra, úsporné a hlučné. Štítky budou mít stejnou stupnici jako štítky u energetického zboží, tedy A až G. Do budoucna by mohly být uvedeny i parametry co se týče trakce na sněhu a ledu.

Do nového nařízení spadají i pneumatiky protektorované. Požadavky na protektorované pneumatiky vstoupí v platnost ve chvíli, kdy bude spuštěna vhodná zkušební metoda pro měření jejich výkonnosti. Do budoucna se počítá se zavedením vhodné zkušební metody, umožňující zavést parametry ve spojitosti s počtem kilometrů a oděru. Cílem je snížit množství mikroplastů, které se pak dostávají v důsledku oděru pneumatik do životního prostředí. Protektorované pneumatiky jsou významnou částí trhu s pneumatikami pro těžká vozidla. Protektorování prodlužuje jejich životnost a přispívá tím přímo k cílům oběhového hospodářství. Protektorovaná pneumatika je taková pneumatika, která byla repasována nahrazením opotřebovaného běhounu novým materiálem.

Nové nařízení čeká ještě na schválení pléna. Nové štítky by mohly být v prodeji od 1. května 2021. 

Autor: David Březina