Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Sonda do strategií českých domácností v době koronaviru

Euroskop, Ipsos, 07.04.2020

Češi hledají cestu a věří si: „Ekonomicky je to průšvih. Ale nějak to dáme, jako vždycky.“

Epidemie koronaviru zasáhla společnost nevídaným způsobem. Lidé mají z nákazy respekt, zdraví staví na první místo, zároveň se však obávají ekonomických dopadů nouzového stavu. Každý hledá svoji cestu, jak se se situací co nejlépe vyrovnat. Agentura Ipsos ve spolupráci s Českou spořitelnou realizovala ve dnech 19. – 23. března 2020 sondu do života českých domácností v době koronaviru. Metodou online hloubkových rozhovorů bylo identifikováno několik základních strategií, které lidé volí, aby se se situací lépe vypořádali.

Jak se Čechům žije v době karantény?

Z individuálních rozhovorů se zástupci různých cílových skupin vyplývá, že lidé mají z nákazy respekt, ale nepropadají panice. Shodují se, že zdraví je na prvním místě, obávají se však ekonomických dopadů nouzového stavu – to je jedna z hlavních obav, kterou lidé pociťují. Reálné dopady v podobě nižších příjmů či přímo výpadku příjmů jim komplikují život již nyní.

Přesto, nebo právě proto, hledají způsoby, jak se se situací vyrovnat a zachovat si pozitivní energii. „Lidé zjišťují, že těsnější kontakt s rodinou a nezbytné zklidnění životního tempa s sebou nesou i řadu dobrých zkušeností. Silně si uvědomují význam rodiny a vztahů s blízkými. Oceňují vlnu solidarity, kterou situace přinesla. Z domácího šití roušek nejen pro sebe, ale i pro další potřebné, se stal národní fenomén, který propojuje různé sociální skupiny a komunity,“ říká k výzkumu Eva Veisová, vedoucí oddělení kvalitativního výzkumu Ipsos.

 

Výzkum agentury Ipsos odhalil šest hlavních strategií v českých domácnostech a rodinách:

 „Podporujeme se.“, „Voláme si.“, „Dává mi to čas na věci, které jsem dlouho odkládala.“, „Jíme zdravěji.“, „Platíme hygienicky, kartou.“ a „Je důležité držet si rezervy.“.

 

Finanční strategie domácností

Bezkontaktní placení i správu financí přes internetové či mobilní bankovnictví mají lidé poměrně zažité. Doporučení využívat tyto prostředky kvůli snížení rizika nákazy jim tedy situaci nijak nekomplikuje, využívají je stejně jako obvykle. Oceňují také komunikaci banky, která jim posílá aktuální informace například do mobilního bankovnictví, posiluje to pocit, že jsou s bankou v intenzívnějším kontaktu než dosud.

 

Pro transfer volných finančních prostředků plánují konzervativní zákazníci nadále využívat zejména spořicí účet. Zkušenější investoři vidí v současné situaci příležitost, jakmile se stane situace přehlednější, plánují více investovat.

 

Domácnosti své výdaje zatím nijak drasticky neomezují, pomalu se však připravují na úspornější režim. Plánované investiční záměry buď omezují, nebo rovnou odkládají.

 

Finančně stabilizované domácnosti s hypotékou se neschopnosti splácet neobávají. Zatím. Případný delší výpadek příjmů by se lidé snažili řešit aktivním hledáním přivýdělku či brigádou, případně kreditní kartou. Neuvážený spotřebitelský úvěr neplánují. Lidé si zároveň velmi uvědomují, jak je důležité dobře hospodařit s penězi a mít finanční rezervy pro nečekané situace.

 

Značky, které pomáhají

Lidé vnímají a velmi oceňují aktivity malých firem a jednotlivců, kteří nabízejí pomoc při dodávkách chybějícího ochranného materiálu. Oceňují také aktivity dalších subjektů, např. České televize – spuštění pořadu UčíTelka, mobilních operátorů – neomezené tarify, nebo bank – odklad splátek půjček a hypoték.

 

 

Doba postkoronavirová

Lidé očekávají výrazný pokles ekonomiky, růst nezaměstnanosti i omezení pracovní nabídky. Zůstávají však více méně optimisté. Češi sami sebe vnímají jako národ, který má velký potenciál postavit se znovu na nohy. Přesto však lidé očekávají pomoc státu a také velkých firem, které by mohly ze svého zisku saturovat část sociální podpory.

Optimismus lidem také dodává historický odkaz těžkých zkoušek českého národa (40 let komunismu, ničivé záplavy, finanční krize). Díky tomu věří: „Nějak se s tím vypořádáme, jako vždycky.“

 

Další podrobdnosti o průzkumu najdete zde.

 

Autor: Euroskop, Ipsos