Co je člověk


Petr Placák, EUROSKOP, 4. listopadu 2013

„Lidské embryo si zaslouží úctu ke své integritě. To je vyjádřeno v rozhodnutí Evropského soudního dvora v případu Bürstle, který definuje lidské embryo jako začátek lidské bytosti.“

Výše uvedené stojí v petici evropské občanské iniciativy, na jejímž základě by mohla Evropská komise rozhodovat o zákazu financování aktivit, které „předpokládají zničení lidských embryí především v oblastech výzkumu, rozvojové spolupráce a veřejného zdraví“. Pod petici se podařilo jejím organizátorům z Hnutí pro život k 31. říjnu sehnat milion a půl podpisů, které aktivisté nasbírali ve dvaceti unijních zemích.

Obří plakát v polské protipotratové kampani upozorňuje na skutečnost, že potraty byly v Polsku legalisovány za okupace nacisty zákonem z 9. března 1943. Poznaň, 3. března 2010. Foto AP

Na první pohled vypadá celá věc zpozdile, na potraty si moderní evropská civilizace zvykla jako na něco, co je součást pokroku a práv moderní ženy a její emancipace (a koneckonců i emancipace mužů) – tedy jakýsi výdobytek moderní evropské společnosti, oproti společnostem tradičním.

Jenže věc není vůbec jednoduchá a vyplatí se o ní diskutovat a neodmítat ji na základě předpojatosti, že to je ideologická otázka, kterou nastolují jen křesťanští fundamentalisté. Ve skutečnosti je to otázka všelidská, která nastoluje základní otázky po charakteru člověka a jeho postavení ve světě, vztahu mezi individuálními právy a právy kolektivními, mezi jedincem a státem, otázky po na jedné straně důstojnosti každého lidského individua a na druhé straně odpovědnosti bytosti obdařené rozumem a citem za své konání.

Choulostivost praxe potratů v moderní evropské společnosti nejlépe vynikne při srovnání: Zatímco pulci skokana hnědého jsou v Evropě chráněni zákonem a tomu, kdo by je zničil, hrozí vysoká pokuta, u lidských embryí tomu tak v řadě evropských zemí není. Co z toho plyne? Jsou snad lidé míň než žáby? Nenabývá plakát z polské Poznaně na hrozivé aktuálnosti?

Ať už se Evropská komise bude otázkou možnosti zákazu financování potratů zabývat nebo ne, samotný fakt, že se bude podobná věc projednávat a že o problému budou informovat média, že se budou konat demonstrace pro i proti je důležitá součást procesu sebeuvědomování se evropské společnosti.

Pokud si nebudeme klást otázky: co je člověk, jaké jsou jeho hranice, kdo jsme, odkud a kam jdeme, jaké jsou naše hodnoty… a pokud na ně nebudeme hledat odpověď, nebudeme nikdy jako civilizace fungovat. A to jak v duchovní tak i v materiální, ekonomické rovině.

Autor: Petr Placák

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality