Košík s přidanou hodnotou


Mariana Pítrová, Euroskop, 27.4. 2012

Evropská komise chce do budoucna posílit kampaň, jejímž cílem je propagovat zemědělské produkty vyrobené v sedmadvacítce. Brusel je přesvědčen, že nová reklama přesvědčí spotřebitele, aby své nákupní košíky plnily evropskými výrobky.

Každý rok poskytuje unie na propagaci svých produktů 50 milionů euro (to je více než miliarda českých korun). Tato částka by se teď měla ještě zvýšit. Shodla se na tom Rada ministrů a sympatie s návrhem vyslovil i Evropský parlament.

Informování spotřebitelů o výrobcích z evropského trhu není novinkou. Marketing tohoto druhu funguje už 30 let. Zemědělci se ale několikrát museli přizpůsobovat stále přísnějším normám, které orgány sedmadvacítky požadovaly. Brusel si proto od budoucí podpory produktů slibuje i to, že odmění výrobce, kteří v minulosti jeho striktní požadavky splnili. V kampaních na podporu tzv. výrobků s vysokou evropskou přidanou hodnotou má být totiž zohledněna především práce zemědělců s životním prostředím a přístup k chovným zvířatům.

Jestli nutíme evropské zemědělce splňovat mnoho přísných nařízení, která mají pozitivní dopad na výslednou kvalitu produktu, tak také musíme zajistit, aby spotřebitelé byli velmi dobře o této přidané hodnotě informováni a díky informovanosti se mohli rozhodovat, vysvětlil pro Euroskop český zástupce v Evropském parlamentu Pavel Poc.

Součástí nové strategie by se mohl stát i návrh z pera Evropského hospodářského a sociálního výboru, který chce prosadit označení původu zboží na jeho etiketě. Český europoslanec je přesvědčen, že do budoucna nemá působit evropská značka pouze jako luxusní etiketa, ale pro občany sedmadvacítky má představovat záruku kvality.

Komise v březnu zahájila jednání o formě marketingu, který má spotřebitele k nákupu evropského zboží motivovat. S výslednou legislativní podobou se pak počítá na konec letošního roku.

Česko už se v minulosti v této oblasti angažovalo. Jak Euroskopu potvrdilo ministerstvo zemědělství, Český republika již v Bruselupředložila návrhy programů na informování spotřebitelů o evropských značkách kvality a programu na propagaci řepkového oleje. V případě, že s nimi bude Evropská komise souhlasit, mohly by začít fungovat v zimě.

Autor: Mariana Pítrová, Euroskop

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality