Jaké jsou výsledky německého dieselového summitu?


Libor Škácha, Euroskop, 8. 8. 2017

Minulý týden se uskutečnilo setkání vrcholných představitelů německého automobilového průmyslu se spolkovými a regionálními politiky, tzv. diesel summit. Účastníci jednali zejména o možnostech snížit emise oxidů dusíku a dalších škodlivých látek, které vznikají při spalování v naftových motorech. Podle dohody, která ze summitu vzešla, automobilky na vlastní náklady upraví automobilový software, aby snížily produkci škodlivých emisí.

Výrobci se zavázali k tomu, že pozmění automobilový software tak, aby došlo ke značnému snížení dusíkových emisí, a to o 25-30 %. Na spotřebu paliva, výkon a životnost motoru by to podle automobilových producentů nemělo mít žádný vliv. Kompromis, na který výrobci automobilů přistoupili, se dotkne značné části vozů s emisní normou Euro 5 a části vozů spadající do kategorie Euro 6. Celkově se tak úprava bude týkat více než pěti milionů osobních automobilů.


Kdo se summitu účastnil?

Na multilaterálním jednání se setkali zástupci federální i zemské politiky s představiteli automobilového sektoru. Summitu se zúčastnili ministr dopravy Dobrindt, ministryně životního prostředí Hendricksová či ministryně hospodářství Zypriesová. Dále také zemský premiér Bavorska Seehofer či zemský premiér Bádenska-Württemberska Kretschmann, jelikož v těchto spolkových zemích je automobilový průmysl silně zastoupen.

Soukromý sektor zde reprezentovali zástupci BMW, Daimleru, Volkwagenu, Porsche či evropské divize Fordu. Občanská společnost byla zastupována Německou asociací měst, která hájila zájmy obcí, měst a samosprávních jednotek.

Diesel summit

Na schůzce v budově Ministerstva vnitra se sešli vysoko postavení politici se zástupci automobilek. Mezi jinými se jej účastnili předseda představenstva společnosti Volkswagen Matthias Mueller a automobilky BMW Harald Krueger. zdroj: čtk

Nejen dohoda o úpravě softwaru

Německý, potažmo evropský automobilový průmysl, v poslední době ztratil na důvěryhodnosti, zejména v otázce plnění emisních norem a tabulkové, resp. reálné spotřeby paliva.

Výrobci se tedy se zástupci vlády dohodli na úpravě softwaru, který u motorů určuje, s jakou intenzitou auto čistí výfukové plyny (nastavení se může měnit např. v závislosti na nízké či vysoké venkovní teplotě). V praxi by se to mělo týkat uživatelů 3,8 milionu vozů koncernu VW, téměř milionu řidičů skupiny Daimler a 300 tisíc uživatelů BMW. Německý spolkový ministr Dobrindt konsensus s automobilovými výrobci označil za „rozumný základ“ pro snižování emisí.

Investice do vládního fondu na udržitelnou mobilitu

Kromě úpravy softwaru se výrobci zavázali k několika dalším krokům, které by měly posílit ekologickou mobilitu. Volkswagen, Daimler či BMW se zavázali, že budou přispívat do vládního fondu, který bude přispívat ke snižování městského znečištění – např. modernizací autobusů či podporou výstavby cyklistických stezek.

Dalším nástrojem, jak omezit škodlivý vliv (především) starých naftových motorů, je poskytování modernizačních pobídek. Koncerny BMW či VW by měly nabízet modernizaci vozového parku. BMW již přikročilo k tomu, že řidičům, kteří se rozhodnou vyměnit své staré auto za elektrické či hybridní auto, přispěje částkou až dva tisíce eur. Tuto praxi hodlá zavést i koncern VW.

Rezervovaný postoj ke společnému fondu zaujala ministryně Hendricksová, která jej označila za „pouze za první krok“ a dále dodala, že: „samozřejmě, že shoda, které jsme dnes dosáhli, ve výsledku nebude stačit.“


Ovlivní dohoda i Česko?

Provázanost českého a německého automobilového průmyslu není jen na straně produkce, ale také na straně uživatelské. U českých řidičů je stále oblíbené dovážet auta ze západní Evropy, především Německa, kde je vozový park daleko modernější. V případě, že popularita naftových motorů u osobních automobilů bude v Německu v budoucnu klesat, je možné, že část těchto vozidel se bude přesouvat do Česka, které by se tak mohlo stát „odkladištěm“ těchto vozů.

V Česku by se tak časem mohly objevit vozy, které již nadále nebyly upotřebitelné v Německu. K tomu však šéfredaktor Autoweek.cz upozorňuje, že: „tato auta by i tak byla mnohem čistější, než velké množství těch, která jsou již v Česku v provozu.“

Autor: Libor Škácha, Euroskop

Sdílet tento příspěvek