Jak se staví různé evropské země k působení společnosti Uber?


Libor Škácha, Euroskop, 10. 10. 2017

Největšími evropskými trhy jsou pro společnost Uber Londýn a Paříží. Londýnský úřad zodpovědný za dopravní systém Transport for London (TfL) na konci září rozhodl, že alespoň prozatím této kalifornské společnosti neprodlouží provozní licenci. Ta jí byla udělena do konce září tohoto roku. Během následujících tří týdnů se ukáže, jak se nakonec londýnská samospráva k Uberu postaví. Stanovení pravidel pro tzv. ride-sharingu se řeší ale i v dalších zemích EU včetně Česka.

Kalifornská společnost Uber nyní zvažuje, zda se k rozhodnutí neprodloužit smlouvu odvolá. Od vypršení licence má stanovenou lhůtu 21 dní, kdy tak může učinit. V rámci tohoto přechodného období, než bude případné řízení skončeno, Uber ještě může své služby v Londýně provozovat.

Důvody, které vedly k neprodloužení licence

Londýnský starosta Sadiq Khan rozhodnutí úřadu hájil argumenty, že společnost Uber porušuje stanovené předpisy. „TfL dospěl k závěru, že Uber nehraje podle nastavených pravidel. Dále zde panují pochybnosti o bezpečnosti pro Londýňany,“ poznamenal londýnský starosta ke krokům úřadu.

Při rozhodování Tfl mohl hrát roli i fakt, že řidiči Uberu nemusí mít licenci, jako řidiči klasických taxíků. Dalším faktorem může být i to, že britský soud zhruba před rokem konstatoval, že: „řidiče Uberu již nelze klasifikovat jako kontraktory, ale jako běžné zaměstnance, jimž je třeba nabízet dovolenou a přispívat na penzi.“

Jak aplikace funguje

Elektronická platforma Uber funguje jako alternativní taxislužba. Aplikace pro chytré telefony má dvě dimenze, kdy ji využívá jak řidič, tak pasažér. Na straně jedné spojuje řidiče, kteří se do aplikace mohou kdykoliv přihlásit a jsou ochotní za určitou částku svést pasažéry. Na straně druhé ji využívají cestující, kteří si po registraci zvolí jen nástupní místo. Aplikace také při zadání nástupního a cílového místa dokáže vypočítat předběžnou cenu.

Nález Soudního dvora EU

Otázku, jak se k Uberu a ostatním formám sdílené ekonomiky stavět, si neklade jen Británie. Touto problematikou se zabýval i Soudní dvůr EU. Generální advokát Soudního dvora EU Maciej Szpunar ve svém nálezu letos v květnu dospěl k závěru, že: „Aktivity Uberu nespadají do kategorie svobodného poskytování služeb, přičemž by s Uberem mělo být nakládáno jako se službou na poli dopravy.“

Ačkoliv je dokument právně nezávazný, Uber dle něj nelze definovat „pouze jako aplikaci“, ale jako službu. Celý nález generálního advokáta Soudního dvoru EU Macieje Szpunara můžete nalézt zde


Uber v Česku

Uber působí v mnoha zemích EU. Podmínky a nastavená pravidla se liší dle jednotlivých členských států, popřípadě také dle regulí a norem regionálních samosprávných celků.

V České republice je Uber dostupný například v Praze, v Brně naopak nesmí působit, jelikož dle Krajského soudu v Brně „porušuje vyhlášku o taxislužbách a silniční zákon.“

K otázce Uberu a jeho působení se na začátku října sešla vládní expertní skupina pod vedením digitálního koordinátora Ondřeje Malého. Jednání se zúčastnila primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová, zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu, dopravy, financí a statutárního města Brna.

„Jsem velmi rád, že se dnes u jednoho jednacího stolu sešli zástupci všech relevantních stran, jež se na řešení aktuálního sporu o služby společnosti Uber podílí. Shodli jsme se na společné prioritě hledat rychlé cesty pro efektivní regulaci, která zaručí bezpečnost cestujících, plynulost dopravy, dodržování daňových předpisů a také jednoduché nastavení pravidel,“ uvedl po jednání Ondřej Malý.

Postoje vybraných zemí EU

Působení Uberu řeší evropské země různě. Skrze zákaz nebo právně nastavená pravidla společnost pozastavila svou činnost v Dánsku, Maďarsku či Itálii. Regulované je jeho působení například ve Francii. Paříž dala přednost regulaci před úplným zákazem, kdy řidiči musí mít platnou taxikářskou licenci.

V Německu například frankfurtský soud rozhodl, že pro působení v rámci německého práva Uber potřebuje právní povolení. Společnost se později v reakci na tento rozsudek a následné regulace stáhla z některých měst (Frankfurt, Hamburk). V omezené míře Uber působí v Berlíně či Mnichově.

Prozatím bez nutnosti mít povolení je Uber dostupný v některých městech v Polsku či Estonsku. Polská vláda však v současnosti zvažuje, že licence budou do budoucna povinné. Od roku 2018 plánuje působit také ve Finsku, kde úřady vyjasnily pravidla pro působení v této oblasti.

Uber ve vybraných zemích EU

Autor: Libor Škácha, Euroskop

Sdílet tento příspěvek