Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Paříž zvažuje zákaz spalovacích motorů od roku 2030

Libor Škácha, Euroskop, 17. 10. 2017
Paříž

Francouzský ministr pro životní prostředí Nicolas Hublot předpokládá ukončení prodeje klasických spalovacích motorů k roku 2040. Paříž bez nich bude možná již od roku 2030. Alespoň s takovým konceptem přišla její současná starostka Anne Hidalgová za Socialistickou stranu. Ta počítá s tím, že automobilová doprava ve francouzském hlavním městě bude od roku 2030 bez spalovacích motorů. 

Předložená koncepce, o které má pařížská radnice jednat 20. listopadu tohoto roku, má navázat na končící strategii, jež je platná do roku 2020.

Návrh představený pařížskou radnicí předpokládá, že od roku 2030 již v Paříži budou jezdit pouze vozidla poháněná elektromotory či s motory spalující vodík. V roce 2024 bude Paříž pořádat letní olympijské hry a do této doby plánuje ukončení provozu pro vozidla s naftovými motory.

Dokument představil výbor pro dopravu, který je složen ze 70 politických reprezentantů několika politických stran. Během prezentace návrhu radnice upozornila, že se nejedná o „zákaz“, ale spíše o „nastolení udržitelného směru v oblasti dopravy.“

Hlavní cíle a předpoklady

Starostka Anne Hidalgová od opatření očekává, že uleví ovzduší ve francouzské metropoli, která trpí poměrně častými smogovými situacemi. Ty pařížské úřady v současné době řeší částečnými omezeními provozu, bezplatným parkováním či bezplatnou městskou hromadnou dopravou.

Radní zodpovědný pro dopravní politiku Christophe Najdovski předloženou koncepci označil za: „dlouhodobou strategii, která sníží skleníkové plyny.“ A dodává, že: „Doprava je jedním z hlavních zdrojů skleníkových plynů. A proto plánujeme do roku 2030 opustit auta se spalovacím motorem, respektive auta na fosilní paliva.“

Pravidla pro spalovací motory

Přechod na emisně čistou dopravu je plánován na několik etap. Pro jednotlivé fáze byla zavedena tzv. plaketa Crit’Air, která je dostupná v 6 kategoriích a má odlišit starší vozidla znečisťující životní prostředí od nových šetrnějších. A ta stará postupně vyloučit z provozu.

Známka Crit’Air 5 (platná od 1. července 2017) značí vozidla s naftovými motory, jež byla registrována před rokem 2001 a pro která byl v pracovní dny mezi 8 a 20 hodinou provoz v metropoli zakázán.

Kategorie Crit’Air 4, která vstoupí v platnost 1. ledna 2019, označuje vozidla s dieslovými motory, která byla registrována před rokem 2006.

Dlouhodobá strategie snižování emisí

Paříž je se snahou o čistější ovzduší spjata dlouhodobě. Kromě toho, že v roce 2015 se zde konala konference OSN o změně klimatu, francouzské hlavní město již v minulosti podniklo kroky, které mají za cíl znečištění ovzduší zamezit či jej alespoň zmírnit.

Kromě vyhrazení zón bez provozu jsou také zavedeny dny bez aut (první se uskutečnil v září 2015), kdy je zakázán vjezd do historického centra Paříže.

Mimo výše uvedená opatření francouzská metropole dále podporuje prvky sdílené ekonomiky. Rozrůstají se zde sítě k (krátkodobému) pronájmu kol či skútrů a sdílení elektromobilů.

Autor: Libor Škácha, Euroskop