Online nákupy v EU už nebude omezovat geoblocking


Tereza Chlebounová, Euroskop, 6. 2. 2018

Nakupování přes internet se pro spotřebitele v EU opět zjednoduší. Poslanci Evropského parlamentu v úterý 6. února rozhodli o odstranění diskriminace na základě zeměpisné polohy při přeshraničních online nákupech. V praxi by se tak už nemělo stát, že spotřebitelé budou při nákupu zboží nebo služby přesměrováni na jinou webovou stránku z důvodu státní příslušnosti nebo místa bydliště, případně se jim stránka zablokuje. Obchodníci budou muset přistupovat k online zákazníkům z jiných států EU stejně jako k těm místním. Návrh musí ještě schválit Rada EU.

Spotřebitele v EU již nebude při nákupu na internetu omezovat jejich zeměpisná poloha, státní příslušnost nebo země jejich bydliště. Dříve se stávalo, že se při přeshraničním nákupu webová stránka zablokovala nebo zákazníka automaticky přesměrovala na jinou stránku podle jeho státu.

To by se ale mělo změnit. Evropští poslanci po pondělní debatě schválili novou legislativu proti neoprávněnému zeměpisnému blokování, takzvanému geoblockingu. Ta by měla rozšířit přeshraniční přístup k internetovým nákupům zboží, rezervacím hotelového ubytování, pronájmu automobilů nebo třeba koupi vstupenek na koncerty, festivaly či zábavní atrakce.

Spotřebitele při nakupování online už nebudou omezovat hranice

Spotřebitele v EU už při přeshraničním nákupu online nebudou omezovat hranice. Zdroj: Pxhere.com


Stejná cena a podmínky pro zahraniční i místní zákazníky

Podle srovnávacího průzkumu v zemích EU z roku 2017 nakupují spotřebitelé na internetu stále častěji. V posledních deseti letech se podíl Evropanů, kteří nakupují online, téměř zdvojnásobil (z 29,7 % v roce 2007 na 55 % v roce 2017). Současně roste i jejich důvěra v pořizování zboží a služeb na internetu, posiluje i v případě online nákupů na zahraničních stránkách.

Podle dat Evropské komise 63 % internetových obchodů v EU neumožňuje zákazníkům nakupovat z jiné země. Po odstranění geoblockingu budou spotřebitelé moct nakupovat nebo objednávat zboží i služby na zahraničních webových stránkách bez omezení. Obchodníci jim také budou muset nabídnout svůj produkt nebo službu za stejnou cenu a stejných podmínek bez ohledu na to, ze které země zákazník pochází.

Na znění nových pravidel se v listopadu 2017 shodli vyjednávači Evropského parlamentu a Rady EU. Po souhlasu Evropského parlamentu poputují ještě do Rady EU, která jim musí formálně schválit.

Na co se budou nová pravidla vztahovat?

Nákup a doručení zboží pokud doručení do daného členského státu obchodník nabízí ve svých obecných podmínkách
Nákup zboží a jeho vyzvednutí po vzájemné dohodě obchodníka se zákazníkem v jiném členském státě, do kterého obchodník nabízí doručení ve svých obecných podmínkách
Nakupování elektronicky poskytovaných služeb, které nejsou chráněné autorským právem a nepodléhají jiné formě ochrany jejich využívání (cloudové služby, služby datových skladů, webhosting a poskytování firewallů atd.)
Objednání služeb, které obchodník poskytuje ve svých prostorách nebo jinde na území členského státu, kde provádí svou činnost (rezervace hotelového ubytování, pronájem auta nebo zakoupení vstupenek na sportovní akce a hudební festivaly nebo do zábavních parků)

Čeho se pravidla (zatím) netýkají?

Digitální obsah podléhající autorským právům (elektronické knihy, stahovatelná hudba nebo online hry)
Služby v oblasti dopravy (nákup jízdenek nebo letenek)

Evropská komise má v plánu zkoumat možné rozšíření působnosti předpisů zakazujících zeměpisné blokování i na tyto oblasti, v budoucnu by se tak spotřebitelé mohli dočkat konce geoblockingu třeba i při nákupu letenek nebo audiovizuálních služeb.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek