Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Bezpečnost na evropských silnicích v letech 2010-2019

Euroskop, Evropský parlament, 11.08.2020
Silnice EU

Evropské silnice zažívají o prázdninách zvýšený nápor, s čím souvisí i nárůst počtu nehod. Jak časté jsou nehody na evropských silnicích a jak ve srovnání s jinými členskými zeměmi vychází ČR, ukazuje statistika, kterou zveřejnil Evropský parlament. 

Silnice v EU patří k jedněm z nejbezpečnějších na světě, přesto na nich přijdou o život tisíce lidí ročně. Infografika Evropského parlamentu přináší srovnání let 2010 a 2019, kdy se počet úmrtí na evropských silnicích snížil o 23 %. 

  • Cestující v autech tvořili 46 % všech obětí na silnicích
  • Zranitelní účastníci silničního provozu pak tvořili dalších 46 %, z čehož 21 % byli chodci, 14 % motocyklisté, 8 % cyklisté a 3 % řidiči mopedů
  • Pouze 8 % úmrtí se odehrálo na dálnicích, zatímco 55 % procent obětí autonehod zemřelo na silnicích nižší třídy a 37 % ve městech
  • Z celkového počtu nehod v 95 % případů hrála hlavní roli lidská chyba 

Nejbezpečnější cesty v EU najdete ve Švédsku a Irsku, naproti tomu ty nejméně bezpečné jsou v Rumunsku, Bulharsku a Polsku. Co se týká genderového rozdělení, data ukazují, že 3 ze 4 obětí jsou muži. Mladí lidé (18 do 24 let) pak představují 12 % obětí nehod. V posledních letech nicméně přibylo smrtelných autonehod starších lidí (nad 65 let), a to o 6 % od roku 2010.

EU v uplynulých letech investovala do moderní bezpečnostní technologie automobilů, aby došlo ke snížení autonehod na silnicích. Investice se týkají prvků bezpečnosti jako je systém nouzového brzdění nebo inteligentní přizpůsobení rychlosti. Celou statistiku nejdete zde. 

 

Autor: David Březina, Euroskop

Další články v rubrice

Mobilita zahraničních studentů v EU

Euroskop, Eurostat, ČT24, MŠMT, Erasmus+, 07.09.2020

Německo vystřídá Chorvatsko v čele Rady EU

Tereza Chlebounová, Euroskop, 30. 6. 2020

Projeďte se na kole po evropských cyklotrasách EuroVelo

David Březina, Petr Pospíšil, 18.6.2020