Evropská Rosetta přistála na kometě. Jako první

Lucie Priknerová, Euroskop, 12.11. 2014

Evropskému modulu Philae ze sondy Rosetta, kterou vyslala Evropská vesmírná agentura (ESA) v roce 2004, se jako prvnímu modulu v historii podařilo přistát na kometě.

Konkrétně jde o kometu 67P/Čurjumov- Gerasimenko. Pro ESA jde o historický úspěch. Robotický modul Philae na kometě zůstane, aby zkoumal původ Sluneční soustavy. Projekt desetiletého letu přes Sluneční soustavu stál 1,3 miliard eur.

„Všechno tohle je nové a unikátní a nikdy předtím to nikdo neudělal. Může to znít jako science fiction, ale pro týmy, které této misi věnovaly své životy, je to realita. Směřovaly za prolomením hranic naší technologie ve prospěch vědy, a aby našly odpovědi na největší otázky týkající se původu naší Sluneční soustavy“, uvedl na stránkách ESA vědec z projektu Rosetta Matt Taylor.

500 000 000 km od Země

Celý projekt je řízený z německé základny v Darmstadtu. Sonda Rosetta – pojmenována podle Rossettské desky, díky které se Jeanu-Françoisovi Champollionovi podařilo rozluštit hieroglyfy – nebyla snadná.

Na své cestě udělala několik otoček kolem země a Marsu, aby nabrala rychlost a dostala se z dosahu orbity planety Jupiter, poté následovala její cesta na kometu 67P/Čurjumov- Gerasimenko vzdálenou 500 milionů kilometrů od Země, uvádí server Space.com a CNN.

„67P/Čurjumov- Gerasimenko obíhá Slunce každých 6, 45 let. Má tvar podobný gumové kachničce, je 3,5 km široký a 4 km dlouhý, tedy více než deset délek americké letadlové lodi“, píše The Guardian. Sonda přistála na místě, které astronomové nazvali Agilkia, podle ostrovu na egyptské řece Nil, kde se nachází chrám bohyně Isis.

Co se můžeme z mise dozvědět

„Rosetta je důležitá, protože je to poprvé, co budeme moci analyzovat kometu z jejího povrchu. Doufáme, že budeme mít úžasnou zkušenost z toho, že bude možné pozorovat změnu povrchu s tím, jak se kometa bude pohybovat směrem ke Slunci“, říká pro CNN Robert Massey z Královské astronomické společnosti v Londýně. Kometa by se měla ke Slunci nejvíce přiblížit v srpnu 2015, v tu dobu modul nebude schopný pracovat.

Mise je mj. významná, protože kometa je tvořená nejen vodou, ale i organickými molekulami, a vědci doufají, že se dozvědí, zda komety mohly kdysi na planetu Zemi přinést vodu, protože komety jsou tělesa, která přečkala posledních 4,6 miliard let ve velmi zachovalém stavu, informuje The Wall Street Journal.

Philae má s sebou má devět přístrojů, které budou měřit magnetické pole, jak sluneční vítr interaguje s kometou nebo hustotu. Materiál, který bude z komety vyvrtán, pak bude moci putovat do speciální malé trouby, aby se zkoumaly jeho vlastnosti za ohřevu, dodává CNN.

Autor: Lucie Priknerová, Euroskop