EU a Indie spolupracují na rozvoji „zelené“ letecké dopravy

23.07.2020
Lucie Nalejvačová, Euroskop, foto: Pixabay

Evropská unie a Indie prohloubily spolupráci v leteckém odvětví. Minulý čtvrtek spustily letecký klastr v online relaci. Společná platforma má za cíl rozvíjet vztahy EU s indickými partnery v oblasti civilního letectví. Zároveň je tato iniciativa spojena s vizí budování ekologičtějšího a udržitelného leteckého sektoru, který navazuje na zelenou a digitální transformaci.

Delegace EU v Dillí a Evropské obchodní a technologické centrum (EBTC) uspořádaly 16. července webinář u příležitosti zahájení Leteckého klastru EU a Indie. Projekt je určen unijním společnostem a asociacím, které působí v letecké oblasti a chtějí přispět k rozvoji letecké dopravy v Indii. Klastr má kromě podpory podnikání v tomto odvětví také posílit úsilí o ekologické a udržitelné letectví.

„Cílem leteckého klastru je vytvořit společnou platformu pro podniky v EU, která bude reprezentovat jejich odborné znalosti a podporovat je ve spolupráci s dalšími zúčastněnými stranami při řešení požadavků v indickém leteckém odvětví, ať už se jedná o nové technologie, nové rámce nebo budování kapacit,“ řekl na adresu iniciativy Atul Suri ze sekretariátu Leteckého klastru EU a Indie.

Zásadním tématem spolupráce je ekologie a udržitelnost. Účastníci webového semináře řešili zejména snižování emisí skleníkových plynů z letecké dopravy a rozvoj „zelených“ letišť. Pozornosti se ale také dostalo spolupráci v oblasti bezpečnosti dopravy, školení leteckého a letištního personálu a rozvoje vývojových a průmyslových kapacit ve výrobě bezpilotních prostředků v Indii. Spolupráce obou partnerů v leteckém průmyslu je výhodná i kvůli propuknutí pandemie Covid-19, která toto odvětví hluboce zasáhla.

Platforma je výsledkem dlouhodobě velmi dobrých vztahů EU s Indií. Na zahájení klastru se obě strany dohodly na 15. summitu EU-Indie, kde se také zavázaly k rozvíjení spolupráce v oblasti inteligentní a udržitelné urbanizace, informačních a komunikačních technologií, dopravy, vesmíru a zdravotní bezpečnosti. Podle Ministerstva zahraničních věcí ČR bude kooperace jistě přínosná i pro české firmy, které jsou na indickém trhu aktivní a mají zájem o účast na projektech privatizace správy letišť.

Evropská unie dlouhodobě řeší snižování emisí skleníkových plynů. Letecká doprava tímto způsobem značně přispívá na negativní dopady na životní prostředí. Vzhledem k závazku Komise o dosažení uhlíkové neutrality chce EU reformovat letectví ekologičtějším palivem, eliminací zbytečných zajížděk a zdaněním emisí.

Autor: Lucie Nalejvačová, Euroskop

Sdílet tento příspěvek