3 důvody proč Evropa zaostává v mobilních technologiích


Marie Bydžovská, Euroskop, 6.9. 2013

Britský deník Financial Times se vrací k dvěma obchodním transakcím, které tento týden překvapily finanční svět. Podle komentátora Johna Gappera prodej mobilní divize Nokie a podílu Vodafonu ve společnosti Verizon symbolicky zviditelnily zaostávání starého kontinentu v důležitém segmentu mobilních technologií.

„Vzpomínám si na dobu, kdy největší boj v oblasti mobilních telefonů panoval mezi společnostmi Vodafone a Nokia,“ píše komentátor Financial Times. „Nevyhrála ani jedna z nich,“ dodává.

Tento týden přinesl podle něj symbolický přelom, který přesunul moc a ekonomickou sílu pryč z Evropy. Britský Vodafone prodal 45 procent svého podílu v americké společnosti Verizon za 130 miliard dolarů a americký Microsoft získal za 5,4 miliard dolarů mobilní divizi finské společnosti Nokia.

Miliardové ztracené příležitosti

Není pravda, že všechny americké technologické společnosti excelují, zatímco ty evropské stagnují či upadají. I americké firmy bojují s obtížemi. Minulý týden ale symbolizoval převahu amerického ekonomického prostředí nad tím evropským, především v oblasti regulací a zákonodárství a schopnosti adaptovat se na nové podmínky, dodává autor.

A nejedná se o marginální záležitost. Představte si, kde by Evropa byla, kdyby si v mobilních technologiích nenechala ujet vlak. Svědčí o tom jednoduchá čísla. Akcie firmy Nokia měly v roce 2000 hodnotu 209 miliard dolarů, společnosti Apple „pouze“ 8,6 miliard dolarů. Na konci loňského roku měly akcie Nokie cenu 14,3 miliard dolarů a firmy Apple 627 miliard dolarů.

Najdi 3 rozdíly

Rozdíl mezi západním a východním břehem Atlantického oceánu podle Financial Times spočívá ve třech faktorech. Prvním z nich je regulatorní prostředí a nastavení pravidel. Evropa měla v tomto bodě ze začátku náskok, protože se rozhodla využívat síť GSM a členským zemím umožnila, aby samy udělovaly licence konkurenčním firmám, což vytvořilo funkční soutěžní prostředí.

V USA oproti tomu platilo mnoho různých lokálních licencí a Spojené státy dlouho hledaly jednotný technologický standard. Zpoždění se Americe podařilo dohonit až s nástupem sítí čtvrté generace (4G) v roce 2011. V té době byly evropské firmy zatíženy předraženými licencemi na 3G sítě. Relativně přísná evropská regulace měla prospět spotřebitelům, ale dala americkým operátorům Verizon a AT&T finanční výhodu.

Druhou prohranou bitvu vedla Evropa v operačních systémech mobilů, v souboji o vítězný software pro chytré telefony porazily americké Apple iOS a Google Android konkurenční Windows Mobile od Microsoftu a evropský Symbian od Nokii.

Triumf Applu

A třetí zlatou medaili Americe zajistilo Silicon Valley, v kterém sídlí mimo jiné společnost Apple. Pomocí iPhonu a iOS se podařilo jejímu šéfovi Stevu Jobsovi zvítězit nad snahou amerických i evropských operátorů uchovat svět mobilů izolovaný od zbylého softwaru. To ovlivnilo americké i evropské operátory a výrobce mobilních telefonů. Amerika dokázala využít tento potenciál a do roku 2009 se iPhone a iOS staly jádrem mobilního průmyslu.

Na závěr Financial Times cituje Mary Meekerovou, analytičku finanční společnosti Kleiner Perkins Caufield & Byers, která tvrdí, že oblast chytrých mobilních telefonů zaznamenala posun k značkám „made in USA“. Dosvědčuje to fakt, že americké iOS, Android a Windows Phone vyskočily z 5procentního podílu na trhu chytrých mobilů v roce 2005 na současných 88 procent. Do pozadí tak odsunuly evropský Symbian a Linux.

Autor: Marie Bydžovská, Euroskop

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality