Systém EGNOS přinese levnější navigaci pro menší letiště


Lucie Priknerová, Euroskop, 5. 11. 2015

Tříčlenná delegace Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) Evropského parlamentu se v Praze sešla s vedením Evropské agentury globální navigačních satelitních systémů (GSA) i s jejím výkonným ředitelem Carlem des Doridesem. Důvodem je, že během jednoho až dvou let by se evropský navigační systém Galileo, který funguje pod GSA, měl stát plně operačním, uvedl europoslanec Evžen Tošenovský.

Galileo a Copernicus

„Už teď používáme navigační systém v našich smartphonech, Galileo v budoucnu ovšem bude také součástí letového provozu“, uvedl Tošenovský.

Galileo patří mezi největší projekty EU. Na jeho počáteční fázi bylo vyčleněno 2,4 miliard eur, na dokončení pak 600 milionů eur. Pro dokončení infrastruktury byla nakonec částka zvýšena o 1,9 miliard eur. Galileo by měl být po dokončení interoperabilní s navigačním systémem GPS.

Kromě programu Galieo by měl na řadu přijít také start projektu Copernicus. Tošenovský uvedl, že tento projekt by mohl využít bezpečnostních a ekonomických poznatků z projektu Galileo a že by mohl být stejně jako Galileo a EGNOS řízen z jednoho místa.

Další dopravní projekty

Na setkání mezi europoslanci a zástupci GSA byly představeny nejen projekty týkající se propojení informací pomocí satelitů, ale také ty, které se týkají železniční dopravy nebo humanitárního a krizového řízení.

Mezi projekty byl například projekt EGNOS. „Jde o aplikaci, která bude mít reálný dopad na naši společnost v celé Evropě“, uvedl reprezentant CabilAvi , tedy Capacity Building and Civil Aviation, Pavel Dobeš. Projekt financovaný z EU- CabilAvi- funguje v rámci Horizontu 2020, CabilAvi je kontrolován Centrem excelence.

Cílem EGNOSu je umožnit letištím malé a střední velikosti, aby mohli využít právě systému IGNOS, a nikoliv drahého systému ILS (Instrument Landing System), který využívá rádiové paprsky a který se používá na větších evropských letištích, a tam často také pouze na nejvytíženější dráze. Malá letiště si ILS právě pro svou nákladnost nemohou dovolit.

EGNOS splňuje standardy organizace ICAO (International Civil Aviation Organisation), která mu v roce 2011 udělila certifikaci. Cílem EGNOSu je zvýšení bezpečnosti a snížení nákladů. Měl by se také více rozšiřovat do zemí Balkánu.

EGNOS je systém, který posiluje signál GPS. Využívá se tak v mapování, silniční a železniční dopravě a v přesném zemědělství. Zajišťuje také přenos GPS pro aktivity, které jsou citlivé z hlediska bezpečnosti. Jde např. o přesné navádění lodí přes úzké kanály nebo o přiblížení letadel na přistání.

Autor: Lucie Priknerová, Euroskop

Sdílet tento příspěvek