Evropská komise chce sjednotit trh s finančními službami


Euroskop, Evropská komise, 3. 4. 2017

Evropská komise ve čtvrtek 23. března předložila akční plán, který by měl evropským spotřebitelům umožnit snadnější přístup k finančním službám v rámci celé Evropské unie. Cílem plánu je odstranit vnitrostátní překážky, protože v současnosti si finanční služby z jiného členského státu EU pořizuje v České republice pouze 7 % spotřebitelů.

Plán by měl vést k posílení hospodářské soutěže a tím i zlepšení postavení spotřebitelů, kteří by si mohli vybírat z většího množství služeb, využívat nižších cen a vyšší kvality. Přitom by nemuseli řešit, jestli finanční služby jako jsou bankovní účty, peněžní převody nebo pojištění automobilů nakupují v zahraničí nebo doma.

„Evropští spotřebitelé a podniky by měli mít možnost plně využívat výhod skutečně jednotného trhu s finančními službami. Spotřebitelé by měli mít přístup k nejlepším produktům nejen ve své vlastní zemi, ale v celé EU,“ uvedl místopředseda Evropské komise Valdis Dombrovskis, který má na starosti finanční stabilitu, finanční služby a unii kapitálových trhů.

„Zároveň chceme prozkoumat plný potenciál technologií, které máme k dispozici. Pokud je totiž dobře využijeme, mají tyto technologie potenciál změnit k lepšímu finanční sektor i způsob, jakým lidé finanční služby využívají,“ řekl Dombrovskis.

Evropská komise chce snížit překážky při nákupu finančních služeb v jiné zemi EU

Pouze 7 % Čechů v současnosti nakupuje finanční služby v jiné zemi EU. Zdroj: Zastoupení Evropské komise v ČR.

Poplatky za přeshraniční transakce se sníží

Komise plánuje snížit poplatky za bankovní převody mezi zeměmi EU s jinou měnou (například v korunách z ČR na eura do Francie). Daleko transparentnější by měly být i směnné kurzy mezi eurem a dalšími měnami používanými v EU, tedy včetně české koruny. Dombrovskis jako příklad uvedl situaci, kdy zákazník jiné země dostane v obchodě na výběr platbu kartou v místní měně nebo v eurech. Směnný kurz eura pak bývá zpravidla méně výhodný.

Součástí akčního plánu je například také zavedení jednotných kritérií pro posuzování bonity podniků, které chtějí podnikat v jiné zemi EU. Při pojištění auta v zahraničí se má zase řidičům nově započítávat „bonus“ za beznehodovost v jeho vlasti.

EU chce snížit překážky a zvýšit důvěru spotřebitelů

„I když je právo volného pohybu v rámci EU i nadále tím, čeho si Evropané váží nejvíce, spotřebitelé v EU se v každodenním životě stále potýkají s příliš mnoha překážkami. Ať už je to při otevírání bankovního účtu, pojišťování auta, nebo při žádosti o úvěr – jakmile se jedná o přeshraniční rozměr, situace se zkomplikuje. Dnes jsme předložili plán, jehož cílem je poskytnout spotřebitelům lepší produkty a širší výběr a současně zvýšit srozumitelnost a ochranu finančních služeb,“ uvedla Věra Jourová, komisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost mužů a žen.

Komise určilatři hlavní oblasti další činnosti, které by měly trh s finančními službami sjednotit. Jedná se o zvýšení důvěry spotřebitelů, omezení právních a regulačních překážek, s nimiž se potýkají podniky, které se hodlají prosadit v zahraničí a podporu rozvoje inovativního digitálního světa, v jehož rámci je možné překonat některé z existujících překážek na jednotném trhu.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek