Nové modely aut čeká od září v EU spolehlivější testování emisí


Euroskop, čtk, Evropská komise, 31. 8. 2017

Nové modely automobilů budou muset od počátku září před vstupem na evropské silnice absolvovat nové a spolehlivější emisní testy v reálných podmínkách i v laboratořích. Připomněla to dnes Evropská komise.

Emise oxidů dusíku a částic, které jsou jednou z hlavních příčin znečištění ovzduší, se budou měřit spolehlivěji za podmínek reálného provozu (takzvaná zkouška RDE). Tento test doplní nový, realističtější laboratorní zkušební postup pro lehká vozidla (označovaný jako WLTP) týkající se všech emisí, včetně oxidu uhličitého, oxidů dusíku a dalších látek znečišťujících ovzduší, a také spotřeby paliva.

Obě tyto zkoušky budou od září 2017 povinné pro všechny nové modely automobilů a v letech 2018 až 2019 budou postupně zaváděny pro všechny nové automobily. Mají zajistit spolehlivější výsledky a obnovit důvěru v deklarované vlastnosti nových vozidel.

Komise chce mít možnost zasáhnout v případě protiprávního jednání

„Nové zkoušky emisí jsou milníkem v našem pokračujícím úsilí o čistší a udržitelnější automobily v nadcházejících letech. Zbývá toho však ještě mnoho učinit. Při emisním skandálu se ukázalo, že potřebujeme nezávislejší zkoušení automobilů a přísnější dozor nad trhem. V případě protiprávního jednání musí mít navíc Komise možnost zasáhnout,“ upozornil dnes místopředseda Evropské komise pro růst, investice a konkurenceschopnost Jyrki Katainen.

Připomněl, že už v lednu 2016 přišla Komise s návrhem směřujícím právě tímto směrem. Od té doby se o něm ale vyjednává a europarlament a členské země by jej podle Katainena měly co nejrychleji přijmout.

Kroky Evropské komise pro čistý a udržitelný automobilový průmysl

Spolehlivější a přesnější zkoušky emisí Emise oxidů dusíku a částic, které jsou jednou z hlavních příčin znečištění ovzduší, se budou měřit spolehlivěji za podmínek reálného provozu (zkouška RDE). Tuto zkoušku doplní nový, realističtější laboratorní zkušební postup pro lehká vozidla (WLTP) týkající se všech emisí, včetně oxidu uhličitého, oxidů dusíku a dalších látek znečišťujících ovzduší, jakož i spotřeby paliva. Obě tyto zkoušky budou od září 2017 povinné pro všechny nové modely automobilů a v letech 2018–2019 budou postupně zaváděny pro všechny nové automobily.
Úplné přepracování systému schválení typu Po přijetí nařízení navrženého v lednu 2016 bude zajištěna vyšší kvalita a nezávislost zkoušení vozidel, větší dozor nad vozidly, která jsou již v provozu, a bude zaveden dohled nad systémem na úrovni EU
Imisní limity Členské státy musí dodržovat imisní limity EU pro řadu znečišťujících látek, včetně oxidů dusíku, a vypracovat plány kvality ovzduší pro zóny a aglomerace, kde jsou mezní hodnoty překračovány.
Mobilita s nízkými emisemi Evropská strategie pro nízkoemisní mobilitu má za cíl zvýšit účinnost dopravního systému, urychlit zavádění alternativních zdrojů energie s nízkými emisemi v odvětví dopravy a usnadnit přechod k vozidlům s nulovými emisemi. Důraz klade na alternativní zdroje energie s nízkými emisemi, které lze využít pro osobní automobily a autobusy, dále na elektrifikaci železniční dopravy a na využití biopaliv v letecké, nákladní a autobusové dopravě. Do listopadu 2017 chce Komise přijmout akční plán pro infrastrukturu pro alternativní paliva, jenž podpoří širší využívání alternativních paliv v Evropě.


Emisní skandál Volkswagenu vedl ke zpřísnění dozoru

Poté, co se v září 2015 provalil skandál, kdy Volkswagen použil software umožňující v testech obcházet emisní normy pro určité látky, vyzvala Evropská komise členské státy Unie a orgány odpovědné za dozor nad trhem k šetření týkajících se reálných úrovní emisí vozidel na jejich území, aby zajistily dodržování unijních pravidel. Komise také nabídla pokyny, které pomohou úřadům v členských zemích posoudit, zda výrobci automobilů používají odpojovací zařízení nebo jiné strategie, díky nimž je při zkouškách vozidel dosahováno nižších emisí.

V prosinci 2016 a květnu 2017 zahájila Komise řízení pro nesplnění povinnosti proti osmi členským státům kvůli porušení předpisů EU o schvalování typu a proti 16 členským státům kvůli neplnění imisních limitů oxidů dusíku.

Kromě toho Komise monitoruje, jak členské státy řeší otázky týkající se znečišťujících vozidel, která jsou již v provozu.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek