Státy EU dnes jednají o vzdělání a budoucí politice mládeže


Úřad vlády, 22. 5. 2018

V Bruselu dnes probíhá jednání Rady pro vzdělávání, mládež, kulturu a sport, na kterém budou ministři hovořit i o budoucích prioritách v oblasti evropské politiky mládeže. Českou republiku na jednání zastupuje ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga. Ministři budou v průběhu dne diskutovat o mnoha důležitých tématech, v oblastech vzdělávání a mládeže. Mezi témata Rady tak mimo budoucnosti politiky mládeže patří: role vysokých škol v regionech, Evropský vzdělávací prostor nebo budování bezpečné, soudržné a harmonické společnosti v Evropě.

V roce 2018 pomalu, ale jistě, končí Evropská strategie pro mládež, která určovala evropské priority v oblasti mládeže od roku 2010. Cílem strategie bylo, a dosud je, společně s investováním do mladých lidí, například prostřednictvím Záruk pro mladé, rozvíjet a posilovat jejich úlohu ve společnosti.

Ideálně tak, aby měli mladí lidé větší možnost i chuť řešit důležité výzvy a problémy dnešní doby. Základem strategie bylo prostřednictvím unijních programů, jakými jsou například Erasmus+, Evropská dobrovolná služba nebo právě vznikající Evropský sbor solidarity, ale i mnoha dalších, vytvářet příležitostí pro mladé lidi.

Současná strategie se však blíží svému konci a je tak i s ohledem na probíhající diskusi k dalšímu víceletému finančnímu rámci nejvyšší čas začít konkrétně diskutovat o tom, co může Evropa v budoucnu udělat pro mladé lidi. Ale také o tom, co můžou mladí lidé udělat pro Evropu.

Zapojení všech relevantních aktérů

Důležité bude najít správnou rovnováhu. Pokračovat v dosavadních úspěších a zároveň se poučit z minulých chyb a nedostatků. Do přípravy nové strategie je především nutné zapojit všechny aktéry, včetně samotných mladých lidí, a to i mladých lidí, kteří se obvykle neangažují či jsou z nějakého důvodu znevýhodnění.

V oblasti politiky mládeže, se ČR soustředí na práci s mládeží a její propojování se sociální prací, dobrovolnictví, aktivní občanství a participaci, neformální vzdělávání a jeho propojování s formálním vzděláváním, kritické myšlení a mediální gramotnost, talent, sociální začleňování a mezigenerační dialog.

Autor: Jan Matera

Sdílet tento příspěvek