Ministři jednají o emisních normách pro osobní automobily


Veronika Schiebertová, Úřad vlády, 25. června 2018

Dne 25. června 2018 v úvodu zasedání Rady pro životní prostředí proběhla politická rozprava k nařízení o emisních normách CO2 pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Návrh se svými nástroji snaží podpořit masivnější nástup bezemisních (ZEV) a nízkoemisních (LEV) vozidel na evropský trh, zatím však dělí Evropu téměř na dva stejné tábory jeho podporovatelů a odpůrců.

Návrh Evropské komise stanovuje emisní limity CO2 pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla po roce 2020. Dle návrhu mají automobilové závody snížit emise u nově registrovaných automobilů a dodávek o 15% do roku 2025 a o 30% do roku 2030.

Výrobci, kteří tohoto cíle dosáhnou, budou moci uplatnit takzvané superkredity za vozidla s velmi nízkými emisemi. V návrhu zůstává hmotnost vozidla pro výpočet emisí CO2 daného vozidla, mění se však metodika výpočtu emisí.

Po roce 2021 tak budou emisní cíle vycházet z nového standardu měření emisí, který má více odpovídat reálnému provozu.

Se zpřísňováním souhlasí zejména severní a západní křídlo Unie

Mnoho členských států považuje současný návrh Komise za příliš ambiciózní a požaduje snížení emisních limitů. Ty nejpřísnější totiž mohou splnit v současnosti pouze elektromobily, což zvýhodňuje státy s větší kupní silou.

Větší časová flexibilita by umožnila výrobcům automobilů se přizpůsobit novým požadavkům. Jedná se o Českou republiku, Slovensko, Polsko či Maďarsko. Naopak státy západní Evropy a severské státy se vyslovují pro podporu komisního návrhu, či naopak volají po ještě větším zpřísnění limitů s odkazem na vlastní plány na snižování emisí.

Jedná se o Francii, Švédsko, Belgii, Lucembursko a Finsko. Německo, jako tradiční spojenec ČR v otázkách automobilového sektoru, dosud neprezentovalo jednoznačnou pozici. Nalézt vyváženou pozici napříč tamním velmi silným automobilovým průmyslem a nastavenou politikou Energiewende není jednoduché.

dopravní zácpa
Pro přísnější emisní normy jsou zejména severní a západní členské státy Unie.
Zdroj: Pixabay.com

ČR preferuje především splnitelnost cílů

Česká republika souhlasí s potřebou neustálého snižování emisí ze silniční dopravy, a uvědomuje si, že návrh má pomoci plnit mezinárodní závazky EU v oblasti životního prostředí a klimatu, poukazuje však na fakt, že je třeba posuzovat také socio-ekonomické dopady návrhu.

Vzhledem ke změně metodiky je také malý prostor pro výrobce, přizpůsobit se daným okolnostem. Proto se ČR řadí do skupiny států, které vnímají návrh Komise jako příliš ambiciózní.

Česká republika upřednostňuje spíše racionální a splnitelné cíle, proto podporuje snížení návrhu na 10% do roku 2025 a 20-25% do roku 2030. Návrh je dle ČR proti zachování technologické neutrality, protože zvýhodňuje především plně elektrická vozidla.

Současný návrh byl prezentován na Radě pro životní prostředí 25. června v Lucemburku, kde proběhla politická debata ministrů. Konečný vývoj návrhu lze očekávat v příštích měsících.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek