Euroskop, Deutsche Welle, 2. 8. 2018
Evropská komise tento týden vyzvala představitele unijních zemí, médií, firem spravujících sociálních sítě a dalších subjektů, aby se do budoucna více zaměřovaly na boj s fake news. Ty dle Komise mohou negativně ovlivnit nadcházející volby do Evropského parlamentu, které se uskuteční v květnu příštího roku.
Evropský komisař pro bezpečnostní unii Julian King vybídl členské státy k tomu, aby hrozbu a vliv fake news v nadcházejících evropských volbách braly vážně. King varoval zejména před vlivem zahraničních fake news, které jsou šířeny prostřednictvím sociálních sítí, a připomenul případy ruského vměšování se do amerických prezidentských voleb v roce 2016 nebo také referendum o dohodě EU a Ukrajiny.
Vliv sociálních sítí
„Musíme zabránit státním a nestátním aktérům, aby podkopávaly demokratický systém a využívali ho proti nám,“ poznamenal komisař pro bezpečnostní unii. Připomenul také, že manipulace s informacemi, které se snaží nějakým způsobem ovlivnit volby prostřednictvím cílené internetové kampaně, může být velmi rafinovaná, těžce postřehnutelná a velmi nebezpečná.
Komisař pro bezpečnostní unii Julian King (UK). Zdroj: Evropská komise
S bojem proti fake news by měly pomoci i firmy
Mimo apel na členské státy, aby důsledněji bojovaly s fake news, snažili se je vyvracet a korektně informovat, komisař King trval na tom, aby se tohoto boje účastnily také firmy, kterých se tato problematika týká, jako třeba YouTube či Facebook.
„Chceme transparentnost, dohledatelnost a zodpovědnost online,“ urgoval komisař internetové giganty, aby zlepšili přístup v oblasti identifikace a mazání škodlivých a dezinterpretačních zpráv. Právě sociálních sítí, sdílení videí a dalších mediálních kanálů se tato problematika dotýká nejvíce.
EU připravuje s online platformami kodex proti fake news
Do voleb do Evropského parlamentu zbývá necelých 10 měsíců. Experti již nyní upozorňují, že konání voleb v jednom termínu napříč evropskou sedmadvacítkou dělá veřejnost a veřejné mínění ještě zranitelnější.
Obávají se také, že s ohledem na mnoho Evropanů, kteří nejsou spokojeni s některými politikami EU, tak mohou být náchylnější a snadněji podlehnout dezinformační kampani.
Unie již nyní spolupracuje s online platformami, představiteli sociálních médií a reklamního sektoru na „kodexu“ pro boj s fake news, který by měl nastavit jasná pravidla pro boj s těmito dezinformacemi. Komise doufá, že dokument bude přijat v září tohoto roku, aby byl dostatek času jej aplikovat a omezit tak vliv poplašných zpráv.
Autor: Euroskop