Eurobarometr: Užitek z mezinárodního obchodu vidí 57 % Čechů


Tereza Chlebounová, Euroskop, 21. 11. 2019

Na 69 % Čechů je přesvědčeno, že mezinárodní obchod potřebuje pravidla, zároveň ale třetina dotázaných nečeká, že by je státy a podniky dodržovaly. Vyplývá to z nového průzkumu Eurobarometr o postoji Evropanů k obchodní politice EU. Ta by podle většiny Čechů měla především zajistit co nejširší výběr výrobků a služeb za co nejnižší cenu. Podíl Čechů, kteří mají pocit, že jim osobně mezinárodní obchod přináší výhody, se oproti roku 2010 zvýšil o 10 procentních bodů.

Téměř tři pětiny Čechů (59 %) jsou přesvědčeny, že EU je při ochraně obchodních zájmů svých členských států efektivnější, než kdyby země jednaly samostatně. Výsledky průzkumu Eurobarometr zveřejněné ve středu ukazují, že v rámci Unie si totéž myslí necelé tři čtvrtiny obyvatel (71 %).

Eurobarometr graf
Zdroj: Eurobarometr, Evropská komise

Převážná většina občanů EU (81 %) souhlasí s tvrzením, že potřebujeme pravidla mezinárodního obchodu, podle poloviny dotázaných pomáhají vytvořit rovné podmínky pro země a podniky. Zároveň se ale 31 % domnívá, že je naivní očekávat, že tato pravidla budou země a podniky dodržovat.

Víc než polovina Evropanů (56 %) má za to, že EU by měla uplatnit vyšší dovozní cla na zboží z neevropských zemí a podniků, které pravidla mezinárodního obchodu nedodržují a používají nekalé obchodní praktiky, a to i v případě, že by to vedlo ke zvýšení ceny jejich zboží. Totéž si myslí 46 % Čechů, přibližně stejný podíl (45 %) je ale opačného názoru, protože podle nich tyto podniky poskytují spotřebitelům levnější zboží.

Eurobarometr - graf
Zdroj: Eurobarometr, Evropská komise

Evropané chtějí pracovní místa, Češi větší výběr a nižší ceny

Hlavní prioritou obchodní politiky EU v následujících letech by podle 56 % Čechů mělo být zajištění co nejširšího výběru výrobků a služeb za co nejnižší cenu. Unie by se měla zaměřit i na dodržování ekologických a zdravotních norem EU (53 %) a na to, aby byla po celém světě uplatňována stejná pravidla obchodování (50 %).

Pro občany celé EU je nejčastěji důležité, aby obchodní politika vytvářela nová pracovní místa – za prioritu to považuje 54 % Evropanů. Podle poloviny dotázaných by Unie měla především zajistit dodržování norem, stejná pravidla obchodování po celém světě označilo za hlavní úkol obchodní politiky EU 43 % občanů.

Eurobarometr - graf
Zdroj: Eurobarometr, Evropská komise

Zvýšil se podíl těch, kteří pociťují přínos mezinárodního obchodu

Podle průzkumu má 60 % Evropanů pocit, že jim osobně přináší mezinárodní obchod užitek, oproti roku 2010 tento podíl stoupnul o 16 procentních bodů. V České republice vnímá osobní přínos mezinárodního obchodu 57 % dotázaných. Nejčastěji přitom oceňují větší výběr výrobků (58 %) a nižší cenu dováženého zboží (37 %). Přestože je ČR exportní ekonomikou, jen 8 % Čechů uvedlo, že jejich práce závisí na mezinárodním obchodě.

Čeští respondenti, kteří uvedli, že z mezinárodního obchodu nemají osobní užitek, si nejčastěji stěžovali na nižší kvalitu dovážených výrobků (58 %) a zvýšení ceny některých z nich (35 %). Pětina Čechů (19 %) také uvedla, že přeprava produktů a zboží škodí životnímu prostředí.

Eurobarometr - graf
Zdroj: Eurobarometr, Evropská komise

Komisařka: Důvěra občanů v obchodní politiku EU roste

Téměř tři pětiny Evropanů (59 %) podle Eurobarometru důvěřují EU, že bude provádět svou obchodní politiku otevřeně a transparentně. Češi jsou v tomto ohledu o něco skeptičtější – s tvrzením jich souhlasí 46 %.

Podle komisařky pro obchod Cecilie Malmströmové výsledky ukazují, že se Komisi podařilo reformovat unijní obchodní politiku, zajistit větší transparentnost obchodních vyjednávání a zvýšit tak důvěru občanů.

Mezinárodní obchod, kontejnery
Zdroj: Pixabay.com

„Občané vnímají obchod pozitivněji než před deseti lety. Většina občanů se domnívá, že z obchodu přímo těží a že Komise je ve svých jednáních transparentní. To je velmi pozitivní v době rostoucího protekcionismu a obchodních sporů po celém světě,“ uvedla eurokomisařka.

Výsledky průzkumu jsou k dispozici zde.

Autor: Tereza Chlebounová, Euroskop

Sdílet tento příspěvek