Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Jaká práva mají cestující v letecké dopravě

Odbor koordinace evropských politik, Úřad vlády, 20. 7. 2017
Airbus

Při leteckých cestách Vás může zaskočit řada nepříjemností. Podívejte se, jak se zachovat, pokud dojde například ke zpoždění či letecká společnost ztratí Vaše zavazadlo. 

Evropská unie vytvořila soubor pravidel s cílem zabezpečit spravedlivé zacházení s cestujícími v letecké dopravě. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 stanovuje společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v Evropské unii a vyžaduje, aby letecké společnosti poskytly cestujícím pomoc v podobě ubytování, občerstvení, komunikačních prostředků, aby nabídly náhradní let a finanční náhradu a aktivně cestující informovaly o jejich právech.

Tato práva se vztahují na pravidelné a charterové lety vnitrostátní i mezinárodní přepravy všech druhů leteckých společností (vč. nízkonákladových), na lety z letišť v EU nebo směřující na letiště v EU z jiných zemí (Alandské ostrovy, Madeira, Saint Barthélemy, Azorské ostrovy, Malta, Saint Martin, Francouzská Guyana, Martinik, Mayotte, San Marino, Gibraltar, Kanárské ostrovy, Guadeloupe, Monako, Švýcarsko, Réunion, Guyana), jsou-li provozovány leteckými společnostmi z EU. 

 

Práva cestujících zahrnují tyto oblasti:

 

Grafika

Setkáte-li se s některým z uvedených problémů, měli byste se ihned obrátit na zástupce letecké společnosti, která provozuje váš let, a požádat jej o pomoc. Pokud vám byl odepřen nástup na palubu, váš let byl zrušen nebo má dlouhé zpoždění a příslušná letecká společnost neplní své povinnosti, podejte stížnost příslušnému vnitrostátnímu orgánu.

Odpovědným národním orgánem v České republice je Úřad pro civilní letectví.  Odlétá-li letadlo z některé ze zemí EU, stěžujte si na místě. Jestliže cestujete ze země mimo Unii a váš let provozuje společnost z EU, stížnost podejte v zemi přistání, jež je členem EU. V případě zpoždění většího než dvě hodiny, v případě zrušení letu či odmítnutí vstupu na palubu musí každý letecký dopravce předat každému postiženému cestujícímu písemné oznámení s informací o právech postiženého cestujícího ohledně náhrady škody a pomoci.

Více informací o tom, jak reagovat v konkrétních situacích naleznete v informačním letáku.  

Letecká společnost, se kterou cestujete, nese zodpovědnost za vaši přepravu a za přepravu vašich zavazadel a musí respektovat vaše práva. V některých případech nemusí být letecká společnost, která provozuje let, tatáž, jako ta, u které jste si zakoupili letenku. V případě jakýchkoliv potíží je odpovědná pouze letecká společnost, která let uskutečňuje.

Evropská unie vytvořila seznam leteckých společností shledaných jako nebezpečné, které mají zakázaný nebo omezený provoz v rámci Evropské unie. Tento aktualizovaný seznam naleznete zde.  
 

Další odkazy a informace


Nařízení EU o právech cestujících v letecké dopravě

Pokyny Evropské komise ohledně výkladu práv cestujících v letecké dopravě

Nařízení EU o společných pravidlech týkajících se provozování leteckých služeb

Nařízení EU o odpovědnosti leteckého dopravce za přepravu cestujících a jejich zavazadel

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005 ze dne 14. prosince 2005 - Informování cestujících: totožnost leteckých dopravců

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004 - Systémy náhrad v EU za odepření nástupu na palubu a zpoždění letu

Úřad pro civilní letectví – informace o vybraných právech cestujících (postupy, formuláře)

Formulář eu pro stížnosti - letecká doprava  

Euroskop.cz - Práva cestujících v letecké dopravě

Vaše Evropa - Práva cestujících v letecké dopravě

Evropské spotřebitelské centrum

EUR – Lex: Air transport related documents

European Commission – Passenger rights  

European Commission – Air transport

Autor: Odbor koordinace evropských politik, Úřad vlády

Další články v rubrice

Přehled: Jak dosud probíhala jednání o brexitu?

Štěpán Pech, Kristýna Janošová, Úřad vlády, 17. 4. 2018

Hlavní události kolem brexitu

Euroskop, čtk, 29. 3. 2018