24.04.2019
Adéla Blažková, psáno pro Euroskop
Internet a digitální technologie jsou dnes neopomenutelnou součástí každodenního života. Ovšem i zde existují překážky, které omezují občany. Toho si je vědoma i Evropská komise, která v roce 2015 představila koncept jednotného digitálního trhu, který běžným uživatelům přináší mnoho výhod a zajišťuje jim lepší podmínky při nakupování na internetu, telefonování, využívání dat v zahraničí a větší ochranu jejích osobních údajů. Přečtěte si, jaké konkrétní dopady měla tato nová politika EU na Čechy.
V současnosti pouze 7 % malých a středních podniků prodává i přes hranice vlastní země v rámci EU, což chce EU změnit. V rámci jednotného digitálního trhu byl zrušen geoblocking tedy zeměpisné blokování při nákupech na internetu. Díky EU si nyní každý občan EU může koupit produkt přes internet z jakékoli jiné členské země.
Stejné podmínky nakupování tak mají zákazníci ve všech členských státech. Každý Čech si tedy může pořídit jakýkoli produkt chce i ze zahraničních e-shopů, pokud dodávají zboží to ČR. Tento obchod chce EU podpořit zlevněním dodávání balíků přes hranice v rámci Unie. Navíc obchodníci nesmí uplatňovat odlišné platební metody na základě státní příslušnost.
V EU bez roamingu
Další výhodou členství v EU je odstranění roamingu. Nyní každý občan, který cestuje do jakékoli jiné členské země nemusí platit žádné poplatky za roaming. Operátor tedy účtuje spotřebu z domácího tarifu. Pokud uživatel volá v ČR za 1,5 Kč za minutu, stejné ceny pro něj budou platit i v zahraničí. To samé se týká i předplacených tarifů. Je tedy jedno, zda uživatel volá v rámci navštívené země, zpátky domů nebo do jiné členské země. To platí jak pro volání a pro posílání zpráv, tak pro využívání datových služeb. Tyto podmínky platí i na územích spadajících pod správu členských států, tedy například na Azorách, Gibraltaru, Kanárských ostrovech, Madeiře, Martiniku nebo Réunionu.
Třetím široce známým aspektem, který se výrazně dotknul Čechů je GDPR, tedy obecné nařízení o ochraně osobních údajů. Toto pravidlo se týká každého, kdo shromažďuje informace a osobní údaje o občanech EU, ať už se jedná o jeho klienty nebo zaměstnance. Jde tedy o nařízení, které sjednocuje pravidla ve všech členských zemích EU, což znamená, že díky GDPR mají občané EU zajištěnou stejnou ochranu svých osobních údajů. Navíc tato pravidla platí i pro instituce a společnosti, které mají sídlo mimo EU.
Byrokracie digitálně
V rámci e-governmentu se EU snaží zmodernizovat veřejnou správu, digitalizovat ji a co nejvíce přiblížit lidem. EU se snaží podpořit přeshraniční digitální veřejnou správu, kdy si bude moct každý občan vyřídit potřebné dokumenty kdekoli i v jiné členské zemi EU.
Jednotný digitální trh zavedený Evropskou unii přinesl mnoho výhod, které mohou pocítit všichni občané členských zemích v běžném životě, Čechů nevyjímaje. Hlavní výhodou je sjednocení podmínek pro celou EU. Jednotný digitální trh zvýšil ochranu osobních údajů, zjednodušil nakupování na internetu nebo také volání v zahraničí.
Další přínosy členství v EU najdete v novém seriálu Euroskopu připravovaném ve spolupráci s analytiky Úřadu vlády k 15. výročí členství v EU: |
Autor: Adéla Blažková, psáno pro Euroskop